Úchvatné mostní konstrukce, jež se klenou přes hluboká údolí či vodní plochy, patří mezi vůbec nejúžasnější stavby, jakých je lidstvo schopno. Právem jsou považovány za architektonické skvosty a nejodvážnější stavaři zhmotňováním svých idejí posouvají limity lidských možností. Pojďme se na následujících řádcích podívat na 15 pozoruhodných světových mostů. Přestože dobu vzniku těchto staveb mnohdy dělí staletí a liší se svými rozměry, použitými materiály, účelem, vzhledem či umem svých stavitelů, vždy mají jednu věc společnou; pomáhají lidem překonávat překážky a zkracují jim vzdálenosti.
Golden Gate Bridge v San Franciscu |
Tower Bridge v noci |
Zavěšený dálniční most Viaduc de Millau překlenuje široké údolí řeky Tarn poblíž jihofrancouzského města Millau a je součástí dálnice spojující metropoli Paříž s Montpellier. Viadukt Millau měří 2 460 metrů a nejvyšší pylon má 343 metrů, což z něj tvoří nejvyšší mostní konstrukci na světě. Vozovku dělí od země až 270 metrů. Úchvatný most byl slavnostně otevřen v prosinci roku 2004 a na plynulost provozu i technický stav konstrukce zde dohlíží řada moderních bezpečnostních systémů.
Brooklyn Bridge |
Harbour Bridge |
Most Erasmusburg v Rotterdamu |
Most Octávio Frias de Oliveira v noci |
Visutý most Akaši-Kaikjó je součástí šestiproudého dálničního tahu, který spojuje japonské ostrovy Honšú a Šikoku. Přestože v původních stavebních plánech byla zanesena i železniční trať, z těchto idejí nakonec sešlo a přes most vede pouze dálnice. Most Akaši-Kaikjó byl slavnostně otevřen v dubnu roku 1998, a protože Japonsko leží v seizmicky velmi aktivní oblasti, je postaven tak, aby odolal zemětřesení o síle 8,5 stupně Richtera. Svou odolnost prokázal most už v průběhu stavby, kdy již vztyčené pylony přečkaly chvění o síle 7,2 stupně Rychtera. Most měří celkem 3 911 metrů a rozpětí mezi dvěma 282 metrů vysokými pylony činí 1 991 metrů, což z něj dělá nejdelší visutý most planety.
V Číně rostou v poslední době obdivuhodné stavby jako houby po dešti a nelze tedy nezmínit alespoň jednu mostní konstrukci, rozprostírající se na území "říše středu". Zavěšený most přes zátoku Chang-čou patří mezi vůbec nejdelší mosty světa. Auta se po něm prohánějí od května 2008, měří více než 35 kilometrů a díky jeho otevření klesla silniční vzdálenost mezi Šanghají a přístavem Ning-po ze 400 na 280 kilometrů. Dálnice se třemi proudy v každém směru vede nad vodami Východočínského moře ve výšce zhruba 62 metrů. V polovině cesty bylo v moři u mostu postaveno rozlehlé centrum s vyhlídkovou věží, restaurací a pumpou, kde si mohou projíždějící řidiči odpočinout.
Most přes průliv Øresund je jednou z částí celkem 16kilometrové komunikace, která spojuje dánskou metropoli Kodaň s významným švédským městem Malmö. Kromě mostu je tato komunikace tvořena 4kilometrovým tunelem Drogden, spojujícím dánskou stranu s umělým ostrovem Peberholm, na němž pak začíná samotný Øresundsbron, díky svým 7 845 metrům nejdelší silniční a zároveň železniční most starého kontinentu. Horní patro mostu Øresundsbron slouží automobilové dopravě, vlaky jezdí ve spodním patře. Úžasná stavba, díky které se dostanete z Kodaně do Malmö za 35 minut, byla slavnostně otevřena dánskou královnou Markétou II. a švédským králem Karlem XVI. Gustavem v roce 2000.
Most přes řeku Tyne, spojující města Gateshead a Newcastle ležící v severovýchodní Anglii, vděčí za svou jedinečnost netradičnímu architektonickému řešení. Jedná se totiž o jediný naklánějící se most na světě. Během necelých 5 minut se dokáže ze své standardní polohy, ve které umožňuje chodcům a cyklistům přechod na druhou stranu řeky, dostat do takové pozice, že pod ním bez problémů proplují menší lodě. Gateshead Millennium Bridge měří 126 metrů, je široký 8 metrů a pro svůj tvar a pohyblivost si získal přezdívku "mrkající oko".
Známý most Ponte Vecchio |
Pont du Gard, část římského akvaduktu |
Istanbulský most Boğaziçi Köprüsü se klene přes úžinu Bospor a jeho zvláštnost tak spočívá v tom, že se jedná o stavbu spojující evropský a asijský kontinent. Bosporský most byl dokončen roku 1973, měří celkem 1 510 metrů a vzdálenost mezi pilíři činí 1 074 metrů. Most je široký 39 metrů a osmiproudá dálnice spojuje evropskou čtvrť Ortaköy s asijskou Beylerbeyi. Díky své funkci spojnice kontinentů je most přirozenou dominantou Istanbulu a hraje důležitou roli ve společenském životě města. Každoročně přes něj vede trasa Istanbulského maratonu, roku 2005 se zde odehrál exhibiční tenisový mač mezi Venus Williamsovou a tureckou hráčkou İpek Şenoğlu, jenž se stal "prvním utkáním hraným na dvou kontinentech" a ve stejném roce zde svou formuli provětral David Coulthard.
Most Khaju se nachází ve třetím největším íránském městě Isfahánu a umožňuje přechod suchou nohou přes řeku Zajanderud. Most Khaju má 23 oblouků, měří 105 metrů a je široký 14 metrů. Přestože tato čísla nejsou sama o sobě nikterak ohromující, v našem přehledu se nachází proto, že se jedná o úžasný exemplář toho nejlepšího z perské architektury poloviny 17. století. Most zároveň funguje jako hráz na řece Zajanderud, a je proto vybaven propustmi, sloužícími k regulaci vodní hladiny. Když jsou propusti zavřeny, voda se rozlévá po okolních zahradách a tím je zavlažuje.
Klíčová slova: San Francisco, Londýn, New York, Sydney, Rotterdam, Sao Paulo, Japonsko, Čína, Kodaň, Malmö, Itálie, Francie, Istanbul, Írán
V diskusi zatím není žádný komentář...
|
||||||||||||||