Na co máte nárok, když zkrachuje cestovka |
Krach cestovní kanceláře je nepříjemnou obavou snad každého dovolenkáře, který se rozhodl služby „cestovky“ využít. Dobrou zprávou je, že současná legislativa klienty poměrně dobře chrání a pokrývá většinu na ně číhajících rizik.
Každá cestovní kancelář je ze zákona povinna sjednat pojištění záruky pro případ úpadku. Krytí rizik poškozených klientů je přes toto zajištění poměrně široké.
Zda a u jaké pojišťovny je daná cestovní kancelář pojištěna zjistíte přehledně například na webu Asociace českých cestovních kanceláří a agentur v sekci „Veřejnost“.
Pojištěním cestovní kanceláře proti krachu klientů vzniká nárok na plnění z pojištění v případech, kdy cestovní kancelář kvůli úpadku neposkytne dopravu ze zahraničí zpět do Česka, nevrátí zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu, pokud se zájezd neuskutečnil, nebo nevrátí rozdíl mezi zaplacenou cenou a cenou částečně poskytnutého zájezdu.
Při nejčernějším scénáři, tedy úpadku cestovní kanceláře ještě před tím, než jste vycestovali, máte nárok na vrácení plné již zaplacené částky.
Částečně odškodněni by měli být i ti, kteří byli z důvodu krachu cestovní kanceláře nuceni zájezd předčasně ukončit.
Bát se o vynaložené peníze nemusí ani ti klienti, jejichž cestovní kancelář měla pojištění pro případ úpadku s nízkým limitem pojistného plnění.
Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že pojištění se nevztahuje úplně na všechny případy a nároky.
V případě jiných výše nejmenovaných nároků by si klienti zkrachovalých cestovních kanceláří měli své pohledávky přihlásit do insolvenčního řízení konkrétní cestovky a čekat, zda a do jaké míry budou uspokojeny.
Povinnost cestovních kanceláří sjednat si pojištění proti úpadku v tomto rozsahu vychází ze Zákona číslo 159/1999 o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu.
Podle ustanovení § 6 odst. 1 tohoto zákona, který se týká výše zmíněných případů, je pojišťovna povinna plnit „odškodné“ za cestovní kancelář v plné výši.
A i v případě, kdy je limit sjednaný mezi pojišťovnou a cestovní kanceláří nižší, z judikatury vyplývá, že má klient nárok na plnou částku, neboť vztah mezi pojišťovnou a cestovní kanceláří nemůže omezovat nároky klienta.
„V případě problémů s vyrovnáním nároků se nenechte obalamutit argumentem, že podle ustanovení § 8 odst. 2 zákona č. 159/1999 Sb. je pojišťovna povinna uspokojit nároky zákazníků pouze do výše sjednaného limitu pojistného plnění. Často se to jako úspěšný trik na neznalé klienty používá,“ radí podle svých profesionálních zkušeností společnost Vaše nároky.cz
Existuje totiž judikatura, konkrétně rozhodnutí Nejvyššího soudu a rozhodnutí Ústavního soudu ČR, podle níž má spotřebitel nárok na plnou částku, neboť smluvní vztah je pouze mezi pojišťovnou a cestovní kanceláří, takže se omezení nemůže vztahovat na nárok klienta a klient tak může po pojišťovně požadovat plnou výši nároku.
Stává se, že pojišťovna cestovní kanceláře odškodnit klienta z nějakých důvodů odmítne nebo vyplatí jen část peněz. Pak je vhodné obrátit se na pomoc právníka.
Jestliže pojišťovna nereaguje ani na výzvu právníka, nezbývá než nárokovat plnou částku soudní cestou. Klienti ji považují za nepříjemnou, zdlouhavou a s nejistým výsledkem.
Obavy jsou zcela zbytečné. V uvedených případech totiž pojišťovna plnit musí. S odkazem na judikaturu Nejvyššího soudu a Ústavního soudu, nejvyšších soudních autorit v zemi, by šance na úspěch měla být nezpochybnitelná. Řádného odškodnění se tedy dočkáte.
V diskusi zatím není žádný komentář...
|
||||||||||||||