Letecká přeprava: Na co máte nárok při ztrátě, zpoždění či poškození zavazadla |
Ztracené, zpožděné nebo poškozené zavazadlo je noční můrou snad každého cestujícího letadlem. Pokud už se to stane, máte nárok na finanční kompenzaci. Ta se rozlišuje podle toho, co se zavazadlem skutečně stalo.
Odškodnění za ztrátu, zpoždění či poškození zavazadel v letecké přepravě se řídí
Úmluvou o sjednocení některých pravidel v mezinárodní letecké přepravě č. 123/2003 Sbírky mezinárodních smluv, známou pod názvem Montrealská úmluva.
Poškozený cestující může získat nejvyšší odškodnění za ztrátu odbaveného zavazadla v částce 4965 SDR. Co je to za měnu? Zkratka pochází z anglického spojení Special Drawing Right, což v překladu znamená zvláštní práva čerpání. Jde o jednotnou měnovou a účetní jednotku, užívanou v rámci Mezinárodního měnového fondu. Od SDR se pak odvozují hodnoty měn. Uvedených 4965 SDR je přibližně 1250 až 1300 eur, přepočty se řídí podle aktuálních kurzů měn.
Cestující se předem musí obrnit trpělivostí, protože lhůty pro řešení reklamace jsou v letecké přepravě poměrně dlouhé. Navíc například do tří týdnů od ztráty se zavazadlo považuje pouze za zpožděné.
Při zpoždění zavazadla je letecký dopravce povinen proplatit náklady za nezbytné potřeby, bez kterých by se cestující po dobu zpoždění zavazadla neobešel.
„Zavazadlo musí dopravce doručit cestujícímu nejpozději do 21 dnů, poté už je považováno za ztracené. Už v této době má ale cestující nárok na proplacení nejnutnějších věcí, které si kvůli zpoždění kufru musel koupit,“ vysvětluje Petr Novák, právník společnosti Vaše nároky.cz.
Za nezbytné potřeby se typicky považují hygienické potřeby nebo základní ošacení. Naopak by se cestující měli vyvarovat utrácení za věci, které tak úplně nezbytné nejsou. Značkové oblečení nebo drahé hodinky dopravce neuzná a neproplatí.
„Jestliže by se však cestujícímu na služební cestě ztratilo zavazadlo s oblekem, který měl připraven na obchodní schůzku, mohl by být nárok na proplacení nového obleku oprávněný. Vždy záleží na konkrétních okolnostech,“ vysvětluje právník.
Jak se zachovat, když zavazadlo nedorazí do cílové destinace
Na letišti si ihned na přepážce reklamací vyžádejte a vyplňte protokol o nepravidelnosti při přepravě zavazadel. Pokud se zavazadlo najde, můžete ho očekávat na adrese pobytu. Platit nic nebudete, dopravu hradí letecká společnost.
Nárok na kompenzaci nově zakoupených věcí vám vznikne pouze v případě, že do 7 dní u dopravce písemně zpožděné zavazadlo reklamujete a do 21 dní předložíte účtenky za zakoupené věci.
Nárok je nutné podat písemnou formou i s přiloženými účtenkami.
Jestliže zavazadlo nedorazí do 21 dní od příletu, je považováno za ztracené. V takovém případě má cestující nárok na finanční náhradu za zavazadlo i za veškerý obsah v něm. Čas na uplatnění reklamace má do dvou let od ztráty zavazadla.
Zde se však musí dodržet předepsaná pravidla. Cestující musí prokázat, že uvedené věci zavazadlo skutečně obsahovalo, a určit jejich hodnotu. To bývá často obtížné.
Ideálními důkazy jsou fotografie zavazadla a zabalených věcí před odletem. Samozřejmostí pro každou reklamaci jsou pak účtenky od ztracených předmětů.
Jestliže je hodnota zavazadla a obsahu v něm vyšší než uvedených 4965 SDR (1250 – 1300 eur), má cestující smůlu. Letecká společnost je povinna vyplatit odškodnění pouze do tohoto stanoveného limitu.
Pokud má cestující v zavazadle cennější vybavení, je vhodné si ho proti ztrátě zabezpečit připojištěním.
Cestujícím se také často stává, že své zavazadlo sice dostanou na letišti hned, to je ale poškozené.
Poškozené zavazadlo je potřeba reklamovat u dopravce do sedmi dní od příletu. Nejlepší to je ale udělat hned na přepážce na letišti, vyhnete se tím problémům s prokazováním toho, že k poškození došlo skutečně během letu.
Pokud budete reklamovat později, důkaz poškození je opět optimální pojistit pořízenou fotodokumentací.
Maximální kompenzace za poškozené zavazadlo je stejná, jako v případě ztráty, tedy 4965 SDR, (cca 1250 – 1300 eur). Tak vysoké odškodnění však většinou nedostanete.
Dopravce bude totiž zkoumat, zda je poškozené zavazadlo opravitelné. Pokud ne, může být nahrazeno novým ve stejné kvalitě. Případně může vyplatit finanční náhradu a zde zvažuje, jakou hodnotu zavazadlo mělo vzhledem k jeho předchozímu opotřebení.
V diskusi zatím není žádný komentář...
|
||||||||||||||